Commissie Eredienst

In de kerkenraad hebben we gesproken over het samenstellen van een commissie Eredienst. Deze commissie zal een drietal doelen hebben, namelijk het ondersteunen van de eredienst, het betrekken van gemeenteleden bij de eredienst en het beproeven van nieuwe ontwikkelingen uit de liturgiek. De commissie is een voortvloeisel uit het nieuwe beleidsplan van de gemeente Damsterboord en zal gaan bestaan uit leden van reeds bestaande werk- en taakgroepen en andere gemeenteleden.

Gemeentezondag van 22 maart

Op 22 maart hebben we een gemeentezondag gehouden, waarbij de kerkrentmeesters de financiële situatie geschetst hebben voor de komende periode. Deze presentatie liet duidelijk zien dat we met het huidige financiële klimaat, in combinatie met teruglopende inkomsten vanuit de gemeenteleden, in korte tijd moeten interen op onze reserves, wat op de langere termijn (30 jaar) het einde van onze huidige gemeente zou betekenen. Aansluitend hebben we met elkaar gesproken over mogelijkheden om onze financiële positie te verbeteren. De kerkenraad is erg blij met de inbreng vanuit de gemeente en deze punten zijn in de laatste vergadering besproken. Duidelijk werd dat we boven onze stand leven, met een full-time predikantsplaats en drie kerken om uit te kiezen. Ook werd duidelijk dat we liever één full-time predikant hebben met één kerk, dan een part-time predikant met drie kerken. Aangezien we op dit moment slechts twee kerken gebruiken doordat de Borgbrug gesloten is, heeft de kerkenraad besloten om deze situatie ook na het openstellen van de Borgbrug in eerste instantie te handhaven. Daarnaast gaan we op korte termijn met de gemeenteleden overleggen over het gebruik van de Maartenskerk in Middelbert, en het eventueel afstoten van een andere kerk op de lange termijn. Hierover wordt u binnenkort geïnformeerd.

Kort nieuws

• De kerkenraad is verheugd te melden dat zij akkoord is met het aanstellen van dhr. Jaap Vedelaar als penningmeester van de kerkrentmeesters.

• Verheugd was de kerkenraad ook over de opkomst bij het Paasontbijt op 5 april.

• In de laatste vergadering heeft de kerkenraad de jaarrekening 2014 van de Diaconie goedgekeurd.

• Op 16 mei wordt een middag georganiseerd voor alle vrijwilligers van Damsterboord, met aansluitend een gezamenlijke maaltijd in Kerkenheem.

De kerkenraad heeft besloten dat alle bonnetjes die ingeleverd worden bij Diaconie of Kerkrentmeesters in het vervolg vergezeld moeten gaan van een ingevuld declaratieformulier, dat vergemakkelijkt het werk van de boekhouders aanmerkelijk. Dit formulier kunt u vinden onder het menu 'gemeente/documenten' aan de linkerkant van de website.

of via onderstaande link:

Alvast bedankt,

Ammy de Raad, werkgroep kerkrentmeesters

Eerste Paasdag begon al vroeg in Noorddijk:

achter Kerkenheem werd om 8.00 uur het “paasvuur” aangestoken en wie er later op weg naar het ontbijt langs liep, kon delen in een stukje brood en de geur van een echt vuur, goed bewaakt door Jelle!

Beste gemeenteleden,
In november 2014 spraken we met elkaar over het concept-beleidsplan. In groepjes werden de verschillende onderwerpen van het beleidsplan besproken en kon een ieder zijn of haar gedachten hierover uitspreken.
De algemene indruk van het beleidsplan was goed. Dat stemt ons als kerkenraad blij, want dit houdt in dat we als kerkenraad een goede keuze gemaakt hebben voor de beleidsplancommissie en dat haar ideeën, plannen en wensen voor de komende jaren voor de gemeente Damsterboord aansluiten bij die van u. We hebben het beleidsplan dan ook definitief vastgesteld.
De opmerkingen, vragen en bijdragen die u aandroeg tijdens de gemeentezondag hadden vooral betrekking op de concrete invulling van het beleid. De werkgroepen Diaconie, Pastoraat en Kerkrentmeesters zijn druk bezig met het vaststellen van de werkplannen voor dit jaar. Ieder jaar zullen zij dit opnieuw doen, steeds met het beleidsplan als leidraad. Zij kunnen hierbij weer een beroep op uw inbreng doen, zoals u ook heeft kunnen doen tijdens de laatste gemeentezondag. UIteraard hoeft u niet te wachten op een uitnodiging. Heeft u vragen, opmerkingen of goede ideeën, schroom dan niet om een werkgroeplid van de betreffende werkgroep aan te spreken, of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Het beleidsplan vindt u hier:

Op dit moment zijn de voorbereidingen voor `de Prokkel 2015` al weer in volle gang. Een Prokkel is een prikkelende ontmoeting tussen een verstandelijk beperkt iemand en iemand zonder handicap. In de eerste week van juni vinden er overal in ons land Prokkels plaats.

Wij in Lewenborg hebben een team samengesteld die deze Prokkel organiseert. In dit team zijn professionals vertegenwoordigd van de Zijlen, de Novo, de buurtwerker en de jongerenmedewerker van Lewenborg.

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com